December 9, 2009

The LIttle Nyonya

assalammualaikum...
ari nie aku nk cite pasal drama kegemaran aku kat TV..
tajok nye ialah THE LITTLE NYONYA..

mule2 aku nk tgk cite nie sbb nk tau adat BAba dan Nyonya...
segala2 pasal BABA n NYonya lah..
smpai kan dh tergile2 aku tgk cite nie..
pelakon dlm cite nie cantek gler..terutama perempuan nyelah..
hahaha..

aku cite sket pasal cite nie..
Cite nie mengisahkan seorang Nyonya yg bisu..name nye Ju XIang(mcm name Mak aku..JULIaNA)haha...die nie x diiktiraf keluarga sbb die nie ank luar nikah..so, die jadi org gaji je kat umah die sendiri..termasoklah mak die, Tian Lan..die byk ilmu dlm masak-memasak nie..terutama makanan Melayu..(beznye kalo dpt jadi isteri aku..)so, adelah watak antagonis tok hancur kan JU Xiang nie..namenye Mei Lan x silap..die mule benci JU Xiang nie mase tibenye hari yg bermakne wat Nyonya..iaitu HARI TOK PANJANG..dlm majlis ni nyonya kene tunjuk makann yg dorg masak n sulaman dorg tok nk cari suami..mase nielah ketua keluarga pihak suami menentukan sape jd isteri die..ketua keluarga BABA n NYONYA nie ialah pompuan yg plg tua..tuela yg unik tue..tp JU Xiang x terpilih..Mei Lan yg terpilih..beberape ari lps tue JU Xiang difitnah dan die terus kahwin lari...dgn org Jepun..hasil nye die dpt anak namenye YUe NIang..

Yue Niang nie sikap die tegas n x ske dibuli...dielah yg meneruskan pembawaan mak die..pandai masak..pandai sulam..dan susah tok ditentang..so, tue jelah dari aku..kalo korg nk tgk cite nie..tgk kat Youtube..sure bez..klah, akunk cite artis yg bawak cite nie..nielah antara senarai2 berikut..;-
  • Ju Xiang/Yue Niang- Jannete Aw.
  • Yu Zhu- Joanne Peh
  • Yamamoto Yousuke - Dai Yang Tian.
  • Chen Xi- Qi Yu Wu.
  • Chen Sheng - Pierre Png.
  • Liu Yi Dao - Yao Wen Long.
  • Jin Cheng - Darren Lim.
  • Tian Bao - Andie Chen.
  • Charlie Zhang - Desmond Sim.
  • Robert Zhang - Zzen.
  • Li Xiu Wen - Nat Ho.
  • Paul -Bobby Tonelli.
  • Ah Tao- Ng Hui
  • Tian Lan- Xiang Yun
  • Meiyu- Apple Hong
  • Zhen Zhu- Eelyn Kok
  • Libby- Pamelyn Chee


Yue Niang/JU Xiang- Jeanette Aw



Yu Zhu- Joanne Peh


tue jelah drpd aku..korg tgk ar cite nie..bez gler..sbbnye Baba Nyonya nie kehidupan die lebeyh kpd adat Melayu..mereka berpantun..masak makann Melayu..dorg x makan babi...so, ia lebeyh dkt dgn kehidupan kte..kte pon boleyh dpt ilmu ble tgk cite nie..so, fikir2kanlah..

p/s; aku letak gmbar due org nie je sbb dorg lawa, cantek n cute..haha..
lakonan dorg pon bagos..ngee~ ;))

No comments:

Post a Comment