August 20, 2010

Backwood Cooking !

assalammualaikum . lame doe x pose . padahal baru minggu lepas . aku sbnrnye nk cite pasal aktvt pengakap kat skola . aktvt ni dh lame dh . tp sje jo kongsi nan korg sume pasal bende alah ni . bez doe mendealah ni . lupe plak ape bendealah tu . . Backwood Cooking la . masak secara hutan dlm bahase Melayu nye . haha . first aku kene jd Fasi dlm aktvt ni . walaupon xde pengalaman . tp kteorg ade praktis utk memasak tuhh . haha . aktivit ini wat sebelum 3 hari nk puasa . haha . amek kesmpatan la konon . kteorg kene wat 4 masakan . . iaitu . .

  • Masak telur dlm tanah liat
  • Masak telur dlm kentang
  • Masak nasi dlm air kotak
  • Bakar roti lilit

huh ! penat wat bende alah n
i bile nk idopkan api la . bengang tol . . asek padam je . haha . kalo nk idop kan api tu . . kite kene korek lubang dlu . . dlm tanah . . jgn pk laen . haha . pastu letak kayu api dlm tu pastu letak api . nnty die naek la . tips die . . letak secara menegak taw kayu api tu . mcm ni . .

klik utk gmbo beso .


Inilah susunannya


lebeyh kurg mcm tu la . haha . aku kene jd kat kump. ASAP ! kumpulan kelas aku gak .haha . dh ditakdirkan . kumpulan ni ade dua fasi taw x . aku nan SHIA cit cit haha . mmg susah mk wat bendelalah ni sume .

  • nasi dlm kotak tu . . kene potong atas dlu .. sket je . . pastu letak nasi dlm tu n then bakar .
  • telur dlm kentang . . korek kentang tu .. pastu pecahkan telur n masuk kan dlm kentang n tutup balek .
  • telur dlm tanah liat .. senang je . balut telur tu nan tanah yg bersih . pastu balutkan . ske atila nk tebal ke . . haha . lastly . .
  • roti lilit . . amek tepung n letak air.. letak gule . . pastu ske atila nk letak perisa ape dlm roti tu . milo ke . . yg plg bez durian ! haha .x sedap ! uwekk ! aku x ske durian . . hehehhe .

jum kte tgk gmbo mase backwood cooking skola aku . . :D

sume sebok cari kayu api
( bdak akim posing maut ! )


korek tanah !
( shiro posing )


wat roti lilit doe . .


maskaan kiteorg in real world
haha .



ASAP
(Aku Suka Akaun . . PErghhh ! )


Bard Ahli Aktif Pengakap !

No comments:

Post a Comment